6 maart 2004

adidas Roteiro schittert op EK én in de media

Nederland maakt kennis met eerste bal zonder stiksels

Al jaren levert adidas de bal voor de Wereldkampioenschappen voetbal. De Tango en Tricolore zijn bekende namen van WK-ballen. Sinds Euro2000 heeft ook het Europees Kampioenschap voetbal een ‘eigen’ bal. Na de Silverstream in 2000 zal op het komende EK in Portugal de Roteiro schitteren.
De Euro2004-bal is revolutionair; het is de eerste wedstrijdbal zónder stiksels. De panelen van de bal zijn niet aan elkaar gestikt maar thermisch gebonden. Hierdoor ontstaat een rondere bal en zijn spelers in staat de bal beter te controleren. De naam Roteiro verwijst naar het logboek van Vasco da Gama en ook het design van de bal staat in het teken van gastland Portugal.


De taak van Hill & Knowlton was om de Roteiro uitgebreid in de media te krijgen. Daags voor de EK-loting werd de bal gelanceerd, vanaf diezelfde dag was de bal te zien in de Nederlandse media.


Als aankondiging van de introductie ontving een selectief aantal journalisten een gepersonifieerde mini-goal. Dit resulteerde in enthousiaste reacties en nieuwsgierigheid. Het doeltje werd één dag voor de loting gevolgd door de officiële bal met aanvullende informatie en beeldmateriaal. Voor het behalen van een optimaal resultaat hanteerde Hill & Knowlton verschillende verhaallijnen en mediatypen. De bal was onder andere te zien bij nieuwsmedia als RTL Nieuws en de voorpagina Telegraaf, in sportmedia als Sportweek en Sport International, in jeugdprogramma’s als Jeugdjournaal en ZappSport en het productieproces stond centraal in een paginagroot artikel in de wetenschapsrubriek van de Telegraaf. In de aanloop naar het EK staat nog een groot aantal artikelen over de Roteiro gepland.


Het komende jaar wordt een groots sportjaar. Rondom het EK in Portugal en de Olympische Spelen in Athene zal weer enorme gekte losbarsten. Meeliften in deze gekte of het maximale halen uit uw sponsoractiviteiten? Neem contact met ons op, we helpen u graag!