7 maart 2005

Workshop voor Niaba-leden ‘Media bij Zwaar Weer

In één middag ontspint zich op het Hill & Knowlton kantoor een real-time scenario met faxen, emailberichten en telefoontjes rondom een fictieve crisis met een biofarmaceutisch medicijn. De deelnemers bereiden zich in twee groepen (journalist en woordvoerder) voor op de onderlinge confrontatie: een TV-interview voor het avondjournaal.
Kruip eens in de huid van de journalist – dat was één van de opdrachten tijdens de exclusieve workshop 'Media bij Zwaar Weer' voor leden van de Nederlandse biotechnologie associatie Niaba. De workshop heeft een realistisch en praktisch karakter. Onder leiding van een journalist en van een woordvoerder reageren de twee groepen op nieuwe ontwikkelingen en het gebrek aan eenduidige informatie. De journalisten zoeken naar bronnen en bouwen het interview op: ‘waar zit de emotie, en waar verras je de woordvoerder?’. De woordvoerders bouwen het eigen verhaal, onderbouwen met feiten en cijfers en bereiden zich voor op het vraag- en antwoordspel: ‘hoe blijf je geloofwaardig bruggen slaan naar de eigen verhaallijn?’ De camera legt alles vast – een beoordeling op performance en inhoud van het interview volgt. De evaluatie laat zien dat de deelnemers lering trekken uit het van dichtbij meemaken van beide standpunten – die van journalist en van de woordvoerder.


Als aftrap voor deze workshop brachten alle deelnemers een bezoek aan de redactie van De Telegraaf . Chef redactie van De Financiële Telegraaf, Marijn Jongsma, deelt met de deelnemers aan de workshop zijn visie op nieuws, de rol van de krant en ontwikkelingen in verslaggeving en de samenwerking met woordvoerders en bureaus. De rol van biotechnologie komt eveneens aan bod – daar schort het nog wel eens aan begrijpelijke en realistische informatie, zo bleek uit de discussie.