7 augustus 2012

Woordvoering in voetbal is een drama

• “Ik ben blij dat de 3 punten in de tas zitten.”
• “De trainer beslist.”
• “Het is altijd lekker als je scoort, maar we hebben het met het team gedaan.”
• “Niets is zeker in het voetbal.”
Woordvoering in voetbal is een drama
Nee, niets is zeker in het voetbal, behalve dat het stikt van de clichés in de woordvoering. Voor de camera’s trappen spelers alle open deuren moeiteloos in. Deze clichés zijn een gevolg van het feit dat spelers of 1: Niet goed weten hoe ze met de media om moeten gaan. Ze vervallen in standaard zinnen uit angst iets verkeerd te zeggen. Of 2: clubs en spelers collectief een verkeerde mediastrategie hanteren. Volgens mij is het een combinatie: Door verkeerd beleid zien ze de journalisten als hun vijand. Een geheel verkeerde insteek. Met name omdat de open deuren op termijn na veelvuldig gebruik de positie van de sport en in dit geval voetbal ernstig ondermijnt. Want wie neemt de sport dan nog serieus met nietszeggende informatie?


Ik heb twee oplossingen die komend seizoen meer inhoud aan interviews geven:
1. Alle spelers moeten een goede mediatraining krijgen.
2. En we stellen een boetepot in voor “De Open Deur van de Week”.


Mediatraining
Clubs moeten hun spelers – bij voorkeur al in de A-jeugd - trainen om met media om te gaan. Dit levert interessantere interviews op, maar helpt spelers ook wanneer de prestaties achter blijven. Een goede woordvoerder durft namelijk inhoudelijk in te gaan op de reden van een nederlaag, bijvoorbeeld een voorgenomen tactiek die niet werkte. Dan staat er een veel krachtiger persoon, dan iemand die drie clichés opsomt. Fans willen en hebben het recht te horen waar een speler denkt dat het fout is gegaan. Nietszeggende antwoorden wekken irritaties op.


Te vaak is er een (onnodige) spanning tussen de speler en de journalist. Journalisten zijn kritisch, maar doen gewoon hun werk. Spelers moeten de journalisten niet zien als hun vijand, maar als een kans voor een goed verhaal en de mogelijkheid om te praten met het publiek, hun fans. Gregory van der Wiel zei in 2010 dat hij “een merk” is. Los van het feit of dit een juiste instelling is, handelt hij in interviews niet als een goede woordvoerder voor dat “merk”: er staat totaal geen persoonlijkheid. Nog erger is de klassieke struisvogelmethode van Robin van Persie. Hij praatte helemaal niet met de pers tijdens het afgelopen EK. Heeft dat geholpen? Nee, media konden niet anders dan speculeren en van Persie weigerde dus eigenlijk om zijn fans te woord te staan. Slecht voor zijn reputatie.


De interviews met Sneijder en van Bommel zijn wel de moeite waard om te kijken. Zij geven een visie op de gespeelde tactiek, hebben een eigen mening, maken grappen met de journalisten en geven ook toe dat het slecht was, als het slecht was. Dat zijn persoonlijkheden voor de camera waar de fans graag naar kijken. En journalisten schrijven positief over ze.


Ok, de één is van nature een betere woordvoerder dan de ander, maar ik ben er van overtuigd dat goede mediatrainingen iedere voetballer helpt in zijn woordvoering. Laten we beginnen bij de basis en uitleggen dat de journalist niet de vijand is die je om de tuin moet leiden, maar juist een middel om je verhaal aan de fans te vertellen.


De Open Deur van de Week
Ik wil pleiten voor een boetepot voor De Open Deur van de Week. Wat mij betreft kiest Voetbal International wekelijks of maandelijks een speler die het ergste cliché in zijn antwoord had én een journalist met de ergste vraag. Speler en journalist doneren dan een boete in de vorm van een geldbedrag van bijvoorbeeld 100 euro. De boetepot wordt vervolgens uitgereikt aan de speler en journalist met het beste interview na een wedstrijd. Misschien helpt dit ons af van de automatisch gegenereerde nietszeggende interviews.


Diederik Huisman (1986) is Account Executive bij Hill+Knowlton Strategies en maakt deel uit van de sportpractice. In 2011 rondde hij zijn studie communicatiemanagement af met een onderzoek naar de rol van communicatieadviesbureaus binnen de 25 grootste sportsponsors van Nederland.



Dit artikel is ook gepubliceerd op www.SportKnowhowXL.nl, partner van Hill+Knowlton Strategies