3 juli 2006

WK voetbal met perfect ronde 'adidas +Teamgeist'

Het WK voetbal is in volle gang en ‘de bal’ domineert het TV scherm. Maar al lang vóórdat het WK begon, domineerde de bal, de adidas +Teamgeist, in de media.
De adidas +Teamgeist valt op doordat deze is opgebouwd uit slechts veertien panelen, in tegenstelling tot de 32 panelen waar traditionele ballen – sinds 1970 – van worden gemaakt. Dit is mogelijk omdat de losse delen thermisch zijn gebonden in plaats van gestikt. Het resultaat is een egale en perfect ronde wedstrijdbal, die precies doet wat de speler wil. Bij alle EK’s en WK’s is de vormgeving en naam van de bal een eerbetoon aan het gastland; in dit geval Duitsland. De naam ‘Teamgeist’ staat voor de meest karakteristieke eigenschap waar het Duitse team om bekend staat maar wat alle teams nodig hebben om succesvol te zijn: teamgeest. De bal heeft de kleuren wit, zwart en goud; de eerste FIFA World Cup-wedstrijdbal door adidas geïntroduceerd – de adidas Telstar in 1970 – was ook een zwart/witte bal met gouden opdruk. Tijdens de finale zal gespeeld worden met een gouden variant van de bal, de +Teamgeist Berlin.


In december 2005 presenteerde adidas de nieuwe wedstrijdbal tijdens de loting in Berlijn.
Om in Nederland ruchtbaarheid te geven aan deze revolutionaire WK bal ontwikkelde
Hill & Knowlton in samenwerking met adidas een uitgekiende mediastrategie waarbij timing en tailor made de sleutelwoorden waren. Zo lag op het moment van bekendmaking in Berlijn de nieuwe bal mét de persmap op de bureaus van de belangrijkste sportjournalisten. ’s Avonds was de bal in alle relevante Tv-programma’s te zien. Daarna leidde de introductie van de adidas +Teamgeist tot een hausse aan media-aandacht. Niet alleen alle sportmedia, maar ook veel lifestyle en technologie media beschreven in de aanloop naar het WK de bijzondere vormgeving en eigenschappen van de bal. Een golf van aandacht die van december tot en met het WK bleef lopen. En nu is het woord aan de bal zelf.