18 juni 2010

Veilig online praten

De meeste bedrijven doen inmiddels “iets” met sociale media.

Corporate communicatiemanagers willen bijvoorbeeld graag weten wat er allemaal over hun bedrijf online wordt gezegd. Door goede tracking & analyse tools (bijvoorbeeld die van Hill+Knowlton Strategies) in te zetten komt men dat precies te weten. Marketingmanagers willen sociale media campagnes opzetten. En persafdelingen zoeken naar manieren om ook online coverage te behalen.
Maar dan komt de grote “hoe gaan we dat doen?” vraag. En dan blijkt dat veel bedrijven wat huiverig zijn om die eerste bewegingen binnen sociale media te maken.


De stap van luisteren naar participeren blijkt voor veel bedrijven te groot. De impact – het staat er voor altijd – is een veelgehoord argument om niet te participeren. Terwijl juist het participeren de ‘sociale media’ sociaal maakt en je de mogelijkheid biedt om echt een relatie aan te gaan met je huidige en toekomstige stakeholders.


De vraag die men dus eigenlijk heeft is: kunnen we niet ergens oefenen?


Sinds kort kan dat. Want Hill+Knowlton Strategies biedt met de moderated community de mogelijkheid om in een veilige (afgesloten) omgeving te ‘oefenen’ met het participeren in online discussies. Om op deze manier echte en geloofwaardige interactie creëren. Een oefening overigens waarvan je véél meer kunt leren dan alleen maar hoe je je eerste stapjes moet zetten.


Moderated communities produceert Hill+Knowlton Strategies in samenwerking met TNS-Nipo. Mensen uit een vooraf bepaalde doelgroep worden uitgenodigd deel te nemen aan een online forum, waarin onderwerpen worden aangeven en gestuurd door een moderator. De community is bij aanvang al voorzien van relevante content (onderzoeken, filmpjes, artikelen) en die zal door de respondenten verder worden bediscussieerd en aangevuld. De community toont binnen een veilige omgeving de dynamiek van online gesprekken en biedt daarnaast een schat aan consumenten insights.


Vooral voor marketeers biedt de community veel additionele mogelijkheden:
 
  • Het is de jumpstart van een word-of-mouth campagne: organiseer een viral marketing campagne d.m.v. de input van de community. Foto’s, film, quotes, alles kan gebruikt worden.
  • Brand ambassadors en superpromotors kunnen worden geïdentificeerd: voor zowel online als offline campagnes kunnen super promotors geselecteerd worden. Je kunt ze bijvoorbeeld deel uit laten maken van advertentie campagnes en advertorials.
  • Open up: de moderated community kan geopend worden voor een groter publiek, zodat de community daarna vast onderdeel van de marketingmix gaat uitmaken.
  • Vaststellen van consumer insights en relevantie: welke onderwerpen zijn écht relevant voor de deelnemers en hoe beoordelen zij de producten en informatie.
  • Eens en oneens: waarover zijn de deelnemers het met elkaar eens en waarover en waarom ontstaat controversialiteit.
  • Realitycheck voor campagne (indien van toepassing): welke elementen uit de campagne-in-wording worden positief en negatief beoordeeld.
  • Oplossings(product)beoordeling: welke elementen uit de proposities van de verschillende producten spreken aan en welke niet.
Al deze mogelijkheden komen voort uit deze gemodereerde dialoog met de consument.


Kortom: een zeer interessante propositie voor bedrijven die een echte dialoog met hun consumenten willen aangaan. En daardoor sociale media campagnes in hun communicatiemix willen en kunnen verankeren.