3 juli 2006

Succesvolle campagne MLDS rondom darmkanker

Voor de derde achtereenvolgende keer is de communicatie rondom de jaarlijkse collecteweek van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) in handen van Hill & Knowlton.
Tijdens het 25-jarig jubileum van de MLDS wordt de succesvolle campagne met Mart Smeets van twee jaar geleden in licht gewijzigde vorm herhaalt. Met de slogan ‘4.500 doden door darmkanker. Dat is niet te verteren’ zamelt de MLDS geld in voor de preventie van en onderzoek naar dikke darmkanker, een ziekte die ieder jaar opnieuw bijna 10.000 Nederlanders treft.


Doel van de campagne is enerzijds voorlichting geven over darmkanker en het stimuleren van de opbrengsten, maar aan de andere kant vooral ook het motiveren van de collectanten. Voor deze laatste groep is een collectekrant ontwikkeld die de collectanten vertelt over de achtergronden van de collecte en collectetips geeft.


Voor de campagneweek van 12 tot en met 17 juni is gekozen voor een aanpak met de nadruk in communicatieaandacht en bestedingen op inkoop van televisiespots en outdoor-reclame via driehoeksborden. Daarnaast zorgden stoppertjes en spots voor aandacht in lokale en regionale media en waren er banners voor online attentie. Qua ondersteunende publiciteit is aandacht gegenereerd via onderzoek door Maurice de Hond. Vooral de uitkomsten uit het onderzoek naar de manier waarop Nederlanders omgaan met gezondheidsklachten waren nieuwswaardig. Tijdige diagnose van dikke darmkanker sterfte kan voorkomen. Maar uit het onderzoek bleek dat veel Nederlanders maanden tot soms wel een jaar wachten met het bezoeken van de huisarts met klachten die kunnen wijzen op de ziekte.


Verder zijn op vrijdag 16 juni tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Ivoorkust in tien grote steden teams van studenten-collectanten gehuld in t-shirts met daarop het campagnebeeld op pad gegaan om rondom de wedstrijd te collecteren en daarmee aandacht te vragen voor darmkanker.