25 juni 2008

Sport biedt overdaad aan mediakansen voor Nederlandse bedrijven

In deze column biedt Arien Stuijt, mediaspecialist bij Hill & Knowlton, een ‘kijkje in het leven van een sportjournalist’. Hij heeft ruim 15 jaar ervaring in de journalistiek, waarvan meer dan tien jaar als freelance sportjournalist.
Arien merkt op dat de sportjournalist tegenwoordig ook veel andere journalisten tegenkomt tijdens zijn werk, zoals lifestyle- en societyjournalisten. Dit levert talloze mediakansen voor Nederlandse bedrijven. Arien pleit voor een ‘hapklare nieuwsbenadering’ richting journalisten, zodat nieuws hapklaar opgediend kan worden op de televisie, de radio en in de krant.



“Ik moet ook gewoon de rekeningen betalen,” zegt één van de best betaalde sporters van Nederland tegen me. Het is mei 2000 als de play offs in de Amerikaanse basketbalcompetitie op stoom zijn. Indiana Pacers wordt door kenners als titelkandidaat bestempeld en de media duiken massaal bovenop het team. Geen detail blijft onbelicht. Genoeg om een mens uit het lood te doen slaan.


Maar niet als deze mens Rik Smits heet. Gezeten op een stoel midden in de indrukwekkende basketbalhal in Indianapolis is hij de nuchterheid zelve. Als grote center moet hij het opnemen tegen een buitenaardse topper als Michael Jordan en een mastodont als Shaquille O’ Neal. “Ach, dat zijn ook maar gewone mensen van vlees en bloed, zijn ze nou zo bijzonder omdat ze een bal in een netje kunnen gooien?”



Als verslaggever voor de GPD-bladen reis ik twee weken in het kielzog van de Indiana Pacers door de Verenigde Staten. Dat is één van de voorrechten van een sportjournalist. Bijzonder is dat ik in het midden van deze gekte een gewoon mens tref. En die kwam ik steeds minder tegen in de hype die in en rondom sport is ontstaan.



En omdat juist sportjournalistiek vooral emotie-journalistiek is, doen journalisten volop mee in de uitvergroting van alles wat nieuws kan zijn. De race om scoops is heftig, hoofdredacteuren drukken je op het hart om toch vooral exclusieve interviews in de krant te krijgen en exclusief nieuws – een mogelijke transfer bijvoorbeeld – is goud waard.


En passant zegt Smits in de Market Square Arena ook dat zijn ploeg maar weinig kans maakt om te winnen, omdat Indianapolis nu eenmaal een kleine commerciële markt is in de Verenigde Staten. “Je merkt aan alles dat scheidsrechters ons anders benaderen dan de grote ploegen uit New York, Chicago of Los Angeles.”


Geen woorden om het journaal mee te halen, maar daar denken sommigen heel anders over. “Een week na publicatie belt een journalist van de Associated Press. “Heeft Smits misschien nog meer gezegd?” Nee dus, maar de woorden van Smits gaan in de VS groot het net op, verschijnen in de kranten en ook de televisie bemoeit zich er mee. Op sportzender ESPN lijkt een rel geboren gezien de verhitte discussies. Een dag later is het onderwerp al weer van tafel; een American Football-speler zou in een hotel de beest hebben uitgehangen.


Zie in deze biotoop maar eens het hoofd koel te houden. Dat lukt maar enkelen, en dus zijn sportjournalisten bereid veel te doen om de behoefte naar nieuws en verhalen te vervullen. De kolommen moeten gevuld en dus zijn de sportvolgers altijd op zoek naar items die de krant zullen halen. De opkomst van de rubrieken is een exponent daarvan. Deze kunnen worden gevuld met korte wetenswaardigheden en hapklaar worden opgediend aan de lezer.


Op het Europees Kampioenschap is de media-aandacht weer groter dan ooit tevoren. Voetballers zijn bigger-than-life geworden. Een nieuwe factor is dat de sportjournalist op zijn paden in Zwitserland en Oostenrijk ook veel andere journalisten treft met specialismen als lifestyle, society en algemeen nieuws.


Deze trend is ook op televisie te zien, waar talloze niet-sportprogramma’s aandacht besteden aan vooral het Europees Kampioenschap voetbal, maar ook de Olympische Spelen en de Tour de France. Ook op de radio zal dit merkbaar zijn. Businesszender BNR vaardigt bijvoorbeeld twee verslaggevers uit naar Oostenrijk en Zwitserland.


Dit zal leiden tot nog meer aandacht en dus mediakansen voor Nederlandse bedrijven. Het is hierbij zaak de journalisten te benaderen met hapklaar nieuws dat op de televisie, de radio en in de krant kan worden opgediend.


De beste manier om journalisten te benaderen is met concrete zaken. Beeldmateriaal kan daarbij een erg goed werken. Maar ook statistieken, feiten en cijfers over de sport of sporters en kant en klare infographics kunnen enorm helpen om de krant, televisie of radio te halen. Houd daarbij in het achterhoofd dat journalisten dagelijks via talloze kanalen informatie krijgen over een veelvoud aan onderwerpen. Zorg dus voor een kernachtig verhaal, vertel het 'to the point' en denk mee over de manier waarop de journalist het zou willen hebben. Dan kan het een mooie sportzomer worden.


Arien Stuijt
Mediaspecialist
Hill & Knowlton Nederland