12 november 2007

Spetterende aftrap van SIRE-campagne ‘Geef kinderen hun spel terug’

Met de campagne ‘Geef kinderen hun spel terug’ stelt SIRE (Stichting Ideële Reclame) de overdreven bemoeizucht van (veelal) ouders langs de sportvelden aan de kaak. Het gaat hierbij om het opjutten van kinderen, vloeken en schelden, het wijzen van de scheidsrechter op een verkeerde beslissing en het adviseren van de teamleiding. Hill & Knowlton verzorgt geheel belangeloos alle PR-activiteiten rondom deze campagne.
Onderzoek aan de basis


Om het probleem langs de sportvelden in concrete cijfers uit te drukken, adviseerde Hill & Knowlton om TNS NIPO een onderzoek uit te laten voeren. Uit dit onderzoek, gehouden onder ruim 800 ouders met sportende kinderen, blijkt onder meer dat meer dan negen op de tien ouders (91%) zich in meer of mindere mate ergeren aan het gedrag van andere ouders langs de zijlijn. Vier op de tien ouders (40%) denken echter dat andere ouders zich nooit aan hen ergeren. Deze verrassende gegevens vormden de basis voor het PR-programma.


Prominente ondersteuning


Hill & Knowlton was, in nauwe samenwerking met SIRE, in staat om binnen korte tijd een groot aantal derde partijen te mobiliseren. Hieronder bevinden zich het NOC*NSF, de 14 grootste sportbonden van Nederland, kinderpsychologe Tischa Neve en het SIRE Team van S(up)porters van meer dan twintig (ex-)topsporters, zoals Frank de Boer, Clarence Seedorf, Edwin van der Sar, John van Lottum, Bram Lomans en Erben Wennemars.


Een aantal van hen was aanwezig op de perspresentatie, begin november 2007 in VAKZUID in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Erica Terpstra, voorzitter van het NOC*NSF, sprak haar steun uit voor de campagne en opende samen met enkele van de S(up)porters officieel de campagne. Dit deden zij door middel van het tekenen van de online petitie op www.geefkinderenhunspelterug.nl.


Miljoenenpubliek


De uitgekiende mediastrategie en -benadering resulteerde in uitgebreide aandacht in vrijwel alle belangrijke nationale en regionale media. Miljoenen Nederlanders hebben de aftrap van de campagne meegekregen via prime time televisie (NOS Acht Uur Journaal, NOS Jeugdjournaal, RTL Half Acht Nieuws, RTLZ, De Wereld Draait Door, Hart van Nederland), radio (o.a. Radio 1, Radio 2, 3FM, Radio 5, Radio 538, BNR Nieuwsradio, NOS Headlines), de dagbladen (o.a. De Telegraaf, de Volkskrant, AD Algemeen Dagblad, Metro, Het Parool, de Pers, Sp!ts, Trouw), de persdiensten (ANP, GPD, Novum), tijdschriften (Adformatie, ReclameWeek) en tientallen websites.


De impact van de campagne blijkt ook wel uit de reacties: de Telegraaf kopte “Gejuich over voetbalcampagne”, de reacties op de diverse online media zijn zeer positief (waaronder vrijwel alle kinderen op het forum van NOS Jeugdjournaal.nl), en de e-mails van sportverenigingen die zich in het probleem herkennen stromen bij SIRE binnen. Hiermee heeft de campagne een gedroomde start gekregen!