5 maart 2013

ShortTrack exemplarisch

Van 8 tot en met 10 maart vindt het 33e WK ShortTrack plaats in Debrecen, Hongarije.
ShortTrack exemplarisch
33 keer al een WK! En dan nu pas een gevoel van doorbraak in Nederland; doorbraak in die zin dat de sport bij veel mensen in beeld is gekomen en dat (meer internationale) successen worden bereikt: opnieuw een Europees Kampioen (Freek van der Wart), een ShortTrackster werd Dames all round kampioen langebaan ‘uit het niets’ (Jorien ter Mors) en een succesvol tweedaags NK dat met ruim 2400 bezoekers meer publieke belangstelling dan ooit trok. ShortTrack is voor velen nog een ‘nieuwe sport’. Het succes van Jorien ter Mors op het NK langebaan dit seizoen heeft een belangrijke impuls gegeven aan de bekendheid van ShortTrack. Met de opkomst van Beachvolleybal is ShortTrack het gezicht van de nieuwe sport. Nieuwe sporten bieden nieuwe kansen om een aantal zaken anders te doen dan gebruikelijk. Bijvoorbeeld de woordvoering.


Reeds enige tijd dienen zich steeds weer ‘nieuwe’ sporten aan met een hele eigen dynamiek. Soms compleet nieuw, maar meestal betreft het een vernieuwing binnen een bestaande sport:
- ShortTrack (schaatsen);
- Inline skating (schaatsen);
- Crashed Ice (schaatsen, ijshockey);
- Beach volleyball;
- BMX (fietsen);
- Lacrosse (hockey, american football, basketball).


Deze sporten moeten hun positie vaak bevechten in een traditie van bestaande en grote sporten. Hun populariteit neemt toe. Kennelijk willen veel mensen wat anders.


Opvallend is dat al deze sporten hard moeten werken aan hun eigen profilering.
Er kan dus zomaar 33 jaar overheen gaan voor er een doorbraak komt.


ShortTrack doet dat – net als Beachvolleybal – uitstekend. De organisatie van de evenementen wordt door een professionele organisatie uitgevoerd (TIG Sports) en de topsporters en trainers bepleiten het aantrekkelijke en spectaculaire karakter van hun sport (zie bijvoorbeeld ‘ShortTrack-training met Jeroen Otter’ en ‘Rechtsom skaten’). Het Nationaal Kampioenschap op de lange baan bij de vrouwen voor shorttrackster Jorien ter Mors heeft veel aandacht voor shorttrack schaatsen opgeleverd.


Na haar kampioenschap is zowel door de schaatsers als door de trainer van de Oranje-selectie - Jeroen Otter - goed uitgelegd (‘Shortrackcoach Otter over Ter Mors’) wat verklaringen kunnen zijn voor dit succes op de lange baan. Woordvoering zoals het moet. Echte informatie geven en geen obligate algemeenheden voor en na een wedstrijd. Ook het succes van Freek van der Wart afgelopen januari toen hij Europees kampioen werd in Malmö sprak weer tot de verbeelding.
Maar ze zijn er nog niet, die nieuwe sporten. Wat staat ze te doen?


1. De aantrekkelijkheid van de sport voor zowel sporters als publiek blijven uitleggen en laten zien in de eigen vernieuwende woordvoering; veel feitelijke informatie geven over de sport, de techniek, de tactiek.
2. Gebruik maken van sociale media. Het verspreiden van demonstratiefilmpjes via Twitter en Facebook kan heel effectief zijn om de bekendheid van betrekkelijk nieuwe sporten flink te vergroten.
3. Rolmodellen en/of ambassadeurs benoemen. Bijvoorbeeld grote (ex?)sporters uit de 'klassieke', aanpalende sporten. Of bekende Nederlanders natuurlijk.
4. Internationale toernooien naar Nederland halen.
5. Aantrekkelijkheid van de eigen evenementen verder vergroten met side-events.
6. Verenigingen stimuleren en betrekken bij lokale ontwikkelingen van de sport en de publieke aandacht.


Bestuurders van lokale verenigingen van nieuwe sporten kunnen wel wat steun gebruiken: via contacten met reeds bestaande verenigingen, gemeentelijke contacten, inzicht in ‘best practices’ van anderen, lokale ambassadeur aantrekken, afstemmen met lokale media, demonstraties organiseren.


Paul Kok (1956) is strategy director bij Hill+Knowlton Strategies en leader van de sportpractice. Hij was in 2009 en 2010 communicatiemanager bij The HollandBelgium Bid, de kandidatuur van Nederland en België voor het WK voetbal in 2018. Motto: 'Je moet schieten, anders kan je niet scoren'.


Dit artikel is ook gepubliceerd op www.SportKnowhowXL.nl, partner van Hill+Knowlton Strategies

Voor meer informatie :

Paul Kok
Strategy Director

telefoon: +31204044707
email: paul.kok@hkstrategies.com