12 september 2012

PvdA zet online opmars voort, VVD blijft de grootste

Een paar dagen voor de verkiezingen krijgt Mark Rutte en de VVD online nog steeds de meeste aandacht. Dat blijkt uit een analyse van Hill+Knowlton Strategies in samenwerking met Clipit Online Media Monitoring. Afgelopen week ging 23 procent van de politieke berichtgeving op fora, sociale media en nieuwssites over de partij van Mark Rutte. En daarmee lijken de liberalen de strijd online te hebben gewonnen van de PvdA, die met 21 procent op nummer twee staan.
PvdA zet online opmars voort, VVD blijft de grootste
Toch is de PvdA de afgelopen weken online aan een opmars bezig geweest. De sociaal-democraten zijn in deze week weer een plaats gestegen en staan nu op de tweede plaats. De SP van Emilie Roemer is gezakt naar de derde plek. De vierde plaats wordt ingenomen door de PVV van Wilders. Zowel de SP als de PVV lijken online de dupe te zijn geworden van de tweestrijd tussen VVD en PvdA. De aandacht  voor zowel de SP als de PVV is in de periode van 3 september tot en met 10 september gedaald ten opzichte van de week ervoor. De Overige partijen zijn juist zichtbaarder dan de week ervoor waarbij met name de stijging van de PvdA met 51% opvalt.


Zo vlak voor de verkiezingen is de aandacht voor politieke partijen online gegroeid met zo’n zestien procent, de aandacht voor de lijstrekkers is met dertien procent toegenomen. De lijsttrekkers van de grote partijen bepalen in toenemende mate de berichtgeving over de partijen. Emiel Roemer is de enige uitzondering, hij is in de afgelopen week juist minder zichtbaar dan de week ervoor (-12%).


Verkiezingsthema’s


Europa blijft een belangrijk verkiezingsthema. Het lijkt de PVV dus gelukt om van Europa een belangrijk verkiezingsthema te maken.  En waar vorige week nog verschillende partijen duidelijk zichtbaar waren op het thema, wordt de PVV in de afgelopen week maar liefst in een kwart van de berichtgeving over Europa  genoemd. De VVD volgt met 21% van de berichtgeving. De thema’s economische groei en begrotingstekort die in de vorige week (na de doorrekening van het CPB) een prominente rol speelde lijken weer naar de achtergrond verdreven.


Op de andere grote verkiezingsthema’s zoals Bezuinigingen, werkgelegenheid, pensioenen en banken is de VVD het meest zichtbaar. In de afgelopen week was de VVD in totaal op zes thema’s de meest zichtbare partij. De PvdA is slechts op het thema economische groei de meest zichtbare partij.


Dit onderzoek is gebaseerd op een kwantitatieve analyse van bijna 800.000 berichten en posts online (in de periode van 20 augustus 2012 t/m 9 nseptmebr 2012). Het is uitgevoerd door Hill+Knowlton Strategies in  samenwerking met Clipit Online Media Monitoring. Hill+Knowlton helpt bedrijven en organisaties bij het formuleren en communiceren van hun boodschappen, onder andere via online nieuwssites en sociale media. Clipit brengt voor organisaties in kaart wat er over hen wordt geschreven in online en social media. Daarvoor wordt 24/7 het complete Nederlandstalige internetlandschap uitgelezen, waaronder Twitter en Facebook, maar ook nieuwssites, persberichten, weblogs en discussiefora.


De onderzoeksresultaten zijn hier te bekijken.