4 september 2012

PvdA wint ook online terrein, VVD blijft de grootste

Europa, bezuinigingen, werkgelegenheid en pensioenen belangrijke thema’s online
PvdA wint ook online terrein, VVD blijft de grootste
Niet alleen in de echte wereld, maar ook online laat de PvdA in één week tijd een sterke opkomst zien. De zichtbaarheid van de partij in online fora, sociale media en op nieuwssites is in de periode van 27 augustus tot en met 2 september met 68% gestegen ten opzichte van de week ervoor. Lijsttrekker Samsom is voor een groot deel verantwoordelijk voor deze stijging: hij is zelf bijna twee maal zichtbaarder geworden online. Mark Rutte en de VVD blijven online de meest zichtbare partijleider en partij.Dit blijkt uit een analyse van communicatiebureau Hill+Knowlton Strategies in samenwerking met Clipit Online Media Monitoring.


De online aandacht voor de acht grootste politieke partijen is in de afgelopen week (week 35) met ruim een kwart toegenomen, de aandacht voor de lijstrekkers is met ruim een derde toegenomen. De lijsttrekkers van de grote partijen bepalen in toenemende mate de berichtgeving over de partijen. Pechtold (D66) en Van Haersma Buma (CDA) lijkt dit echter minder goed te lukken. De aandacht voor beide lijstrekkers is met respectievelijk 5% en 10% slechts beperkt toegenomen.


Op fora en in reacties onder online artikelen wordt voornamelijk over de vier grootste partijen (VVD, SP, PvdA en PVV) gediscussieerd. In maar liefst 83% van de reacties wordt minimaal één van deze partijen genoemd. Opvallend is dat er steeds minder wordt gediscussieerd over de andere partijen. Op nieuwssites is de aandacht voor de verschillende partijen evenrediger verdeeld, daar worden dezelfde vier partijen in 61% van de artikelen genoemd.


Verkiezingsthema’s


Het is de PVV en D66 gelukt om van Europa een belangrijk verkiezingsthema te maken. De discussie over Europa wordt echter niet door deze partijen gedomineerd. Ook de SP en VVD zijn duidelijk zichtbaar op dit thema. Naast de invloed van de partijen zelf speelt de doorrekening van het CPB een belangrijke rol in de toenemende aandacht voor de verkiezingsthema’s. Na de bekendmaking van de doorberekening van de partijprogramma’s is de aandacht voor het thema economische groei verdrievoudigd. Online aandacht voor het thema werkgelegenheid is met bijna 90% toegenomen.


In de afgelopen week was de VVD op vijf thema’s het meest zichtbaar. De VVD domineert het thema bezuinigen het meest. In bijna een derde van de berichtgeving over (afschaffen van) bezuinigingen wordt de VVD genoemd. De VVD is echter zeer beperkt zichtbaar op het thema begrotingstekort (4%). Dit thema wordt gedomineerd door de SP (26%) en de PVV (21%).


De SP is in de afgelopen week op drie thema’s het meest zichtbaar. Het thema pensioenen wordt met 45% van de berichtgeving gedomineerd door de SP. Met name op fora wordt veel gediscussieerd op posts met titels zoals ’SP breekt belofte en verhoogt AOW-leeftijd toch’ en ‘SP-leden eisen uitleg verhoging AOW-leeftijd’. De PvdA en de PVV zijn op de meeste thema’s redelijk zichtbaar maar slagen er niet in een groot verkiezingsthema te domineren. De overige partijen spelen online een bescheiden rol op alle thema’s.
Dit onderzoek is gebaseerd op een kwantitatieve analyse van bijna 500.000 berichten en posts online. Het is uitgevoerd door communicatieadviesbureau Hill+Knowlton Strategies in  samenwerking met Clipit Online Media Monitoring. Hill+Knowlton helpt bedrijven en organisaties bij het formuleren en communiceren van hun boodschappen, onder andere via online nieuwssites en sociale media. Clipit brengt voor organisaties in kaart wat er over hen wordt geschreven in online en social media. Daarvoor wordt 24/7 het complete Nederlandstalige internetlandschap uitgelezen, waaronder Twitter en Facebook, maar ook nieuwssites, persberichten, weblogs en discussiefora.


De onderzoeksresultaten zijn hier te bekijken.