23 februari 2010

Over oude mensen...

Uit een begin februari verschenen rapport van The Pew Research Center: tieners en jong-volwassenen (helaas: 30-plussers zijn volgens dit rapport oud …) zijn de afgelopen vier jaar steeds minder gaan bloggen, in tegenstelling tot volwassenen boven 30 jaar. Jongeren verruilen ‘macroblogging’ (weblogs, en het geven van commentaar daarop) steeds meer voor microblogging met status updates (denk aan Twitter, status updates op Facebook en Hyves).
Is dat nieuws? Nee. Maar toch zetten de resultaten van het rapport wel weer aan het denken. Want we hebben het hier over de generatie die over pakweg 10 jaar de werkvloer betreedt. En op dit moment vinden veel bedrijven zichzelf al heel hip als hun directeur een weblog onderhoudt. Moeten we onze energie niet steken in het verruimen van de microblog-mogelijkheden? CEO-tweets in plaats van de weblog? Status updates in het virtuele smoelenboek in plaats van de ‘wie is wie’ in het personeelsblad?


Lees ook eens mee met wat andere ‘findings’: 62% van de ‘wired’ tieners (12- 17 jaar) verzamelt nieuws over actuele gebeurtenissen online. Bijna de helft shopt online (boeken, kleding, muziek) en een derde zoekt informatie over bijvoorbeeld gezondheid op het internet.  Nogmaals: we weten het allemaal wel: de jongste generatie is waarschijnlijk vele malen meer ‘online’ dan de huidige communicatieprofessional. En toch creëren wij, werkgevers van hun toekomst, hun communicatiekanalen van de toekomst.


Dat moet ons toch tot denken aanzetten. En tot actie dwingen. Durft u het aan: tieners die uw communicatie-professionals adviseren? Het lijkt mij fantastisch: een brainstorm interne communicatie met een groep 16-jarigen. Wie doet mee?



Volg de berichtgeving over social media door Hill & Knowlton consultants Nathalie Beex en Jorrit Kreukniet op de weblog http://socialmedia.corner-stone.nl/