21 mei 2015

Oude en nieuwe sportbonden

Van 21 tot 24 mei vindt in Fort Worth in de Verenigde Staten het volgende golftoernooi plaats in het kader van de PGA Tour.
Hill+Knowlton Strategies - sportbonden
Adam Scott is de defending champion van dit toernooi dat op naam staat van de hotelketen Crowne Plaza met de titel 'Invitational at Colonial'. Het zal weer smullen zijn voor de golfliefhebbers. Gezien de prijzenpot vergaat het de internationale golfsport goed.


Maar in Nederland zit de klad er een beetje in bij de golfsport. De prestaties van onze topspelers spreken nog niet aan. Grote toernooien worden niet gewonnen door Nederlanders. De enorme groei die de golfsport jarenlang heeft doorgemaakt lijkt tot staan gebracht. De aantallen lopen zelfs terug.


Transitie
Het lijkt er op dat ook deze sport te maken heeft met een transitie van ‘oude sportbonden’ naar ‘nieuwe sportbonden’. Ik bedoel daarmee dat sportbonden lange tijd vanuit een bepaald (oud) model hebben gewerkt en er nu mee geconfronteerd worden dat (heel veel) mensen de sport bedrijven zonder enig verband met de bond of de verenigingen.


"Vrijwel alle bonden hebben zich altijd geconcentreerd op de topsport en de wedstrijdsport. Dit model lijkt zijn beste tijd gehad te hebben"


Sporters zoeken dus naar een andere invulling om hun sport te bedrijven. Het bestaande model spreekt niet aan. De bond moet inhaken op deze ontwikkeling en begeeft zich met nieuwe modellen in ‘nieuwe sport’, namelijk sporters aanspreken die tot nu toe niet tot de doelgroepen van de sportbonden behoorden. Vrijwel alle bonden hebben zich altijd geconcentreerd op de topsport en de wedstrijdsport. Dit model lijkt zijn beste tijd gehad te hebben omdat de kosten (van de topsport) oplopen en de inkomsten dalen.


Een lijstje van bonden die een enorme groep sporters binnen hun ‘domein’ zien maar daar vooralsnog niet veel mee doen maar dat wel zouden willen, dan wel ermee bezig zijn:
 
  • Atletiekunie: vele honderdduizenden, misschien wel miljoenen losse hardlopers in het hele land;
  • KNWU: vele honderdduizenden sportieve fietsers, solisten en groepjes;
  • Dartsbond: vele honderdduizenden mensen die dartsspelen in de kroeg, het buurthuis of thuis;
  • KNBB (biljart, snooker, poolen): vele honderdduizenden mensen die deze sporten beoefenen in horecagelegenheden;
  • KNSB: vele honderdduizenden mensen die – met name bij natuurijs - de schaatssport bedrijven zonder verband met een vereniging of met de bond;
  • Badmintonbond: vele honderdduizenden die badminton spelen als recreatie, met name in de zomer.
Mooi om te zien dat er zoveel mensen zelf sporten. In feite heeft elke individuele sport er mee te maken. Teamsporten minder vooralsnog.


Het besef groeit om werk te maken van een grote groep sporters binnen het domein van de betrokken bond. Het perspectief bij een goede aanpak is namelijk bijzonder interessant:
1. meer inkomsten en
2. meer sponsoren.


Ook de golfbond is opzoek naar nieuwe modellen om de vele golfers zonder verband met een vereniging of baan nieuwe diensten te kunnen bieden.


"Er ontstaan tal van nieuwe vormen van bestaande sporten of nieuwe sporten"


Nieuwe loten
Naast deze transitie van sportbonden ontstaan er tal van nieuwe vormen van bestaande sporten of nieuwe sporten. Goede voorbeelden zijn beachvolleybal binnen het volleybal en shorttrack en inline-skating bij het schaatsen. Of BMX bij het wielrennen. Nieuwe loten aan de stam van de betrokken sport en nieuwe kansen voor de bond die de sport binnen zijn domein ziet ontwikkelen. Of laat ontwikkelen.


Het goede verhaal
Zowel bij transitie naar nieuwe sport als bij nieuwe loten is het een absolute voorwaarde dat het goede verhaal wordt ontwikkeld door de bond. Niet alleen om de transitie dan wel de nieuwe loten aan de stam goed te kunnen uitleggen aan wie het maar horen wil:
1. Wat is het motief van de betrokken sport (bijvoorbeeld ‘waarom volleybal’?)
2. Wat zijn de drie speerpunten van het beleid en de strategie van de bond?
3. Welke relevantie geldt voor elk van deze speerpunten?
4. Is er een belofte?
5. Is er bewijs dat die belofte kan slagen?
6. Meer specifiek voor recreatieve sporters: wat beweegt hen ('waarom een marathon in Amsterdam?’)?
7. Wat is de aantrekkingskracht van de nieuwe sport?


Helaas ontbreekt het (goede) verhaal maar al te vaak. En heeft men ook de grootste moeite om noodzakelijke nieuwe communicatiekanalen aan te boren.


Nieuwe verdienmodellen
Veel bonden voorzien een tekort aan middelen om hun ambities waar te kunnen maken. In het kader van het topsportbeleid zijn er nu ook bonden die vrijwel geen bijdrage meer ontvangen en nieuwe wegen moeten inslaan.


"De transitie van oude naar nieuwe sport biedt de kans nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen"


Het goede verhaal van de transitie van oude naar nieuwe sport biedt de kans nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Dus totaal andere inkomstenbronnen dan lidmaatschapsgeld en subsidies. Geld dat wordt verdiend met diensten waarvoor de afnemers graag betalen omdat ze goed aansluiten bij hun wensen.


Het is dus zaak gebruik te maken van de enorme potentie die de bonden bij de recreatieve sporters nou eenmaal hebben. En dan komen de sponsoren vanzelf.


Meer steun
Het zou mooi zijn als de bonden meer geldelijke en professionele steun zouden kunnen krijgen. Transitie moet. Ik kan me de frustratie bij bestuurders van de sportbonden goed voorstellen als zij een initiatief voor Europese Spelen in Nederland voorbij zien komen. Dat gaat veel geld kosten dat aan de sport in Nederland wordt onttrokken. Geld dat beter in de transitie van de bonden gestoken kan worden.


Paul Kok (1956) is strategy director bij Hill+Knowlton Strategies en leader van de sportpractice. Hij was onder meer in 2009 en 2010 communicatiemanager bij The HollandBelgium Bid, de kandidatuur van Nederland en Belgiƫ voor het WK voetbal in 2018. Motto: 'Je moet schieten, anders kan je niet scoren'.


Dit artikel is ook gepubliceerd op http://www.sportknowhowxl.nl/, partner van Hill+Knowlton Strategies
 

Voor meer informatie :

Paul Kok
Strategy Director

telefoon: +31204044707
email: paul.kok@hkstrategies.com