6 juni 2005

Oer-Hollandse kerstpakket wint Europese prijs

Het oer-Hollandse kerstpakket kreeg op 1 juni 2005 Europese erkenning. De campagne van de Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten, die ervoor zorgde dat het kerstpakket weer in ere werd hersteld, werd beloond met Sabre award voor de beste Europese campagne. De prijs ging naar Hill & Knowlton Nederland, het bureau dat de campagne ontwikkelde en uitvoerde.
De erkenning kwam voor het gedeeltelijke herstel van de vrijstelling, waar Hill & Knowlton door een gecombineerde PR en lobbycampagne voor zorgde. Door een wijziging in de Feestdagenregeling (per 1 januari 2003) waren deze kerstpakketten niet langer vrijgesteld van loonbelasting en premies, waardoor het kerstpakket voor alle werkgevers veel duurder werd. De totale maatschappelijk-economische gevolgen van belastingmaatregel betekende een verlies van €61 miljoen voor de Nederlandse samenleving, naast een strop van €50 miljoen voor de branche zelf. Hill & Knowlton ontving de award in de categorie Public Affairs.


Bert Vukkink, voorzitter van de stichting:
“Deze campagne heeft politiek Den Haag net op tijd bij zinnen gebracht, waardoor deze oer-Hollandse traditie voor ons allen behouden blijft”.


Frans van der Grint, CEO Hill & Knowlton:
“Deze prijs ondersteunt onze gedachte dat voor echt succes PR en PA hand in hand horen te gaan. Wat in elke communicatie campagne telt, is het business resultaat.”


De Europese Sabre Awards (Superior Achievement in Branding and Reputation) worden uitgereikt door Holmes Group, de organisatie die al jaren de grootste PR prijzen uit in de Verenigde Staten uitreikt. Dit jaar organiseerde Holmes in Parijs het eerste Europese 'PR Awards Programme', waarbij PR bureaus hun beste cases hebben ingezonden.