7 december 2006

Nieuwe diensten en content aanjagers voor breedband in Europa

Snelheid en bandbreedte zullen niet langer de beslissende rol in de ontwikkeling van breedbandnetwerken in Europa spelen. Nieuwe diensten en content zoals quad-play, mobility en high-end videocontent zijn de nieuwe aanjagers. Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Arthur D. Little, uitgevoerd in opdracht van Liberty Global, Inc. – moederbedrijf van onder meer UPC en Chellomedia.
In het eindrapport ‘Next Generation Networks in Europe – Broadband in 2011 and beyond’ roepen de onderzoekers op tot minimale interventie van de overheid zodat maximale marktgroei kan worden bereikt. Het rapport is onderdeel van de Liberty Global Policy Series, een reeks van diepgaande sectoranalyses die jaarlijks door experts in de markt worden uitgevoerd.


Hill & Knowlton adviseerde Liberty Global om de resultaten in twee sessies te presenteren: een mini-seminar voor prominenten uit het (inter)nationale bedrijfsleven en de politiek en een perspresentatie voor de media. Hill & Knowlton nam de logistiek, mediastrategie en –benadering voor haar rekening en adviseerde over de inhoudelijke boodschappen.


Mini-seminar
Ongeveer 80 vooraanstaande belanghebbenden bezochten op 11 september in Amsterdam het mini-seminar over de toekomst van de Europese breedbandnetwerken. Mike Fries, President & CEO van Liberty Global, en Konstantinos Apostolatos, Managing Director van Arthur D. Little Nederland, gaven hun visie op de eindresultaten.


Volgens het rapport heeft 80 tot 90% van de Europese huishoudens tegen 2011 sowieso toegang tot breedband Internet, inclusief de nu nog achterliggende landen. In een paneldiscussie met deelnemers van onder meer Cisco, de Europese Commissie en Nortel werd hier dieper op ingegaan, evenals op de rol van de overheid.


Perspresentatie
Een dag later werd het rapport aan de media gepresenteerd, tijdens de International Broadcast Conference (IBC) in Amsterdam. Nationale en enkele internationale journalisten van vooraanstaande publicaties bezochten de Liberty Global beursstand in de Amsterdam RAI. Het resultaat: positieve media-aandacht in een groot aantal belangrijke titels en op persdiensten.