20 september 2016

Mooie rapportcijfers, maar toch niet over..

Prinsjesdag 2016. Het kabinet laat geweldig cijfers zien. De werkloosheid daalt, het begrotingstekort daalt en belangrijke hervormingen zijn succesvol afgerond. Bovendien is er eindelijk weer een kabinet dat de rit gaat uitzitten. Terechte complimenten voor Rutte II in de kranten. Maar de werkelijkheid van de peilingen is een andere. Rutte III in deze samenstelling gaat er niet komen.



 
Mooie rapportcijfers, maar toch niet over..
De vergelijking met Kok II dringt zich op. Ook toen een succesvol kabinet met geweldige rapportcijfers. Sterker nog, minister van Financiƫn Zalm kon toen zelfs voor het eerst sinds 1949 een begrotingsoverschot laten zien. Maar de Algemene Beschouwingen gingen daar niet over. De successen van het kabinet verdwenen naar de achtergrond door de verschrikkelijke gebeurtenissen van 9/11 die vlak voor Prinsjesdag onze wereld op zijn kop zetten.
Gelukkig is de ramp nu niet zo groot als in 2001. Maar evenzeer leven we in de angst voor terrorisme. Zeker nu dat, na Parijs en Brussel, zich steeds dichter naar Nederland verplaatst.
Hadden we na de aanslagen in 2001 juichende jongeren in Ede waar iedereen schande van sprak, nu hebben we treiterende Vloggers in Zaandam waar de kranten vol van staan.


Met de economie van Nederland gaat het goed, maar met Nederland zelf niet. Wat is er over van het rustige polderlandschap dat internationaal werd geroemd om zijn tolerantie, vrijheid en solidariteit. Ook nu regeren de partijen van solidariteit en vrijheid samen in een kabinet, maar de combinatie van die twee visies weet geen antwoord te geven op de onrust in de samenleving.
“Tuig van de richel” en “Pleur op” lijken quotes van Geert Wilders, maar zijn afkomstig van de premier. Het zijn woorden die prima in staat zijn verbinding te maken met de onderbuik van de samenleving. Echter, het grote verschil is dat van iemand die regeert een concreet vervolg op die woorden mag worden verwacht.


Het ministerie van Veiligheid en Justitie moet het coƶrdinerend departement zijn voor crisisbeheersing, daar ligt de doorzettingsmacht, maar juist die minister krijgt de laagste rapportcijfers van iedereen.
Aan de oppositie de taak om het debat verder te brengen dan een discussie over een minister die wel of niet functioneert of het feit dat een premier dergelijke uitspraken wel of niet mag doen. De uitdaging is of je zelf wel een antwoord weet te formuleren en een agenda hebt voor het herstel van Nederland in maatschappelijk opzicht.
In 2001/2002 kende de makkelijke framing van de “puinhopen van Paars” een redelijk alternatief in de agenda van “anders en beter”. De vraag is nu wie dat verhaal op orde heeft. Ik ga met interesse de Algemene Beschouwingen volgen.

Voor meer informatie :

Jack de Vries
Board Director, practice lead Public Affairs

telefoon: +31703111999
email: jack.devries@hkstrategies.com