16 januari 2008

Milieu nauwelijks overweging voor toptalent bij keuze werkgever

Banken en verzekeraars staan hoog op de lijst bij beslissers van de toekomst
De reputatie van bedrijven op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid is slechts voor een minderheid van de Europese MBA-studenten reden om na hun studie voor een werkgever te kiezen. De beslissers van de toekomst hechten meer waarde aan zaken als loopbaankansen, de bedrijfscultuur en werkomgeving, het salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden bij keuze voor een werkgever. De reputatie op het gebied van sociale verantwoordelijkheid is voor nauwelijks de helft (49%) van de studenten een van de belangrijke factoren, de milieureputatie voor slechts 34% van het internationale toptalent. Dit blijkt uit de achtste jaarlijkse Corporate Reputation Watch die in opdracht van communicatie adviesbureau Hill & Knowlton is uitgevoerd onder MBA-studenten aan topinstituten in elf landen, waaronder Nederland.


Waar 34% milieu nog noemt als één van de overwegingen, is voor slechts vijf procent van de studenten de reputatie van bedrijven op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid dé doorslaggevende factor bij het bepalen van hun toekomstige werkgever. Carrièrekansen, groeimogelijkheden en tevredenheid voeren de boventoon, samen met bedrijfscultuur en de werkomgeving.


Uit het onderzoek blijkt dat 73% van de beslissers van de toekomst bij hun keuze voor een werkgever in het algemeen zeer veel waarde hechten aan de reputatie van een onderneming.


MBA-studenten zeggen verder graag in de financiële sector, de IT-sector of de energiesector te willen werken en dan het liefst in West-Europa. De studenten aan gerenommeerde internationale universiteiten zeggen weinig te zien in het werken bij een bedrijf uit de tabaksindustrie, de chemie of de olie- en gasindustrie. Slechts 13% zegt een dergelijke werkgever te overwegen.


“Het is verrassend dat punten als het milieu en sociale verantwoordelijkheid zo laag scoren bij deze generatie topstudenten. Momenteel is er juist bij jongeren veel aandacht voor dit onderwerp en had ik meer engagement verwacht. Het zal interessant zijn om te zien of deze mensen, wanneer zij daadwerkelijk aan de top zijn, nog steeds zo over deze onderwerpen denken – ik hoop het eerlijk gezegd niet,” zegt Ingo Heijnen, group director van Hill & Knowlton Nederland.


Financials aantrekkelijk
Heijnen zegt verder dat het onderzoek aantoont hoe belangrijk de financiële sector is voor Nederland. ”Als banken en verzekeraars hun hoofdkantoren naar het buitenland verplaatsen, zouden de beslissers van de toekomst Nederland weleens links kunnen laten liggen,” aldus Ingo Heijnen. In Nederland is vorig jaar een breed debat ontstaan over de toekomst van de financiële sector in Nederland na de overname van ABN Amro door Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander. Daarnaast waren er geruchten dat ING haar hoofdkantoor wellicht zou verplaatsen wegens de toenemende regeldruk in Nederland. “De financials trekken het toptalent aan – dus we hebben als Nederland met onze sterke bankensector een hele goede uitgangspositie, zeker in combinatie met het feit dat West-Europa hoog scoort als vestigingsplaats. Dat moeten we niet uit onze vingers laten glippen – het zou het zelfs waard zijn om op de toonaangevende Business Schools een positioneringscampagne voor de Nederlandse banken- en verzekeringssector te voeren. Helemaal als je bedenkt dat 81% van de respondenten aangeeft ná de MBA-studie een andere werkgever te willen zoeken. Daarnaast lijkt investering in een innovatieve energiesector te lonen voor wat betreft het aantrekken van toptalent. Deze informatie is dus niet alleen interessant voor het bedrijfsleven – de overheid kan ook met deze kennis aan de slag.”


Overige resultaten
• Beursgenoteerde bedrijven doen het goed bij de toppers van de toekomst, net als bedrijven die in handen zijn van financiële investeerders. Familiebedrijven en bedrijven in staatshanden hebben een veel geringere aantrekkingskracht, studenten zijn veel minder geneigd om na hun MBA-studie bij een dergelijke onderneming te gaan werken.


• De CEO van een onderneming wordt gezien als de bestuurder met de meeste invloed op de reputatie van een bedrijf. MBA-studenten zeggen dat een goede topman sterk inzet op strategie en leiderschap en zich met name moet richten op lange termijngroei en het managen van het talent binnen het bedrijf.


• Als een bedrijf te weinig aandacht schenkt aan de reputatie leidt dat volgens de toekomstige topmensen uiteindelijk tot minder goede financiële prestaties.


• De ondervraagde topstudenten willen de top van het bedrijfsleven bereiken. Maar liefst 84% zegt op termijn CEO of CFO te willen worden van een onderneming.


Het onderzoek is in opdracht van Hill & Knowlton uitgevoerd door het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Penn, Schoen & Berland en werd gehouden onder 527 studenten van twaalf gerenommeerde universiteiten in Europa, de Verenigde Staten en Azië, waaronder 40 studenten van TiasNimbas Business School in Tilburg, Harvard Business School, Columbia Business School, MIT in de Verenigde Staten, London Business School in het Verenigd Koninkrijk, Bocconi in Italië en Chinese University of Hong Kong in China.