29 oktober 2005

Managers van Boehringer Ingelheim trotseren crisis

Het was dinsdagochtend half negen en de crisis sloeg toe bij het farmaceutisch bedrijf Boehringer Ingelheim. Het crisisteam kwam bijeen, de gebeurtenissen werden op een rij gezet, eerste boodschappen en reacties werden opgesteld en… een klein uur later werd alweer de eerste tussentijdse evaluatie gehouden.
De crisissimulatie van Boehringer Ingelheim kende een vliegende start in het Hilton Hotel op Schiphol. Zes consultants van Hill & Knowlton en een externe journalist werden ingezet om in totaal twintig managers van de farmaceut uit vier verschillende landen een realistisch crisisscenario te laten beleven. Een dode patiënt, geschrokken artsen, de familieadvocaat, verontruste autoriteiten, boze vrienden… alle ingrediënten voor een volwassen crisis waren aanwezig in de simulatie die speciaal voor Boehringer Ingelheim was ontwikkeld. Het doel van de virtuele gebeurtenissen: managers leren omgaan met communicatie in tijden van crises.


Gedurende de dag kwam van alles aan bod: onder andere verrassingsinterviews door een camerateam, spoedoverleg met de overheid, contacten met hoofdkantoor, een e-mail bombardement door boze vrienden van de overleden patiënt, een hate-site op het web en onverwachte persverklaringen van de marketingpartner. En gedurende dit alles was het aan de crisisteams om het hoofd koel te houden en de communicatie slagvaardig. In totaal werden de vier verschillende teams gedurende de dag met bijna veertig verschillende ‘incidenten en ontwikkelingen’ geconfronteerd. Allemaal niet echt natuurlijk. Maar wel zo realistisch dat het zweet menig manager uitbrak.


Ulrich Bock, bij Boehringer Ingelheim verantwoordelijk voor crisistrainingen over de hele wereld, gaf als commentaar: “Ik werk voor crisissimulaties met verschillende bureaus over de hele wereld. Over de simulatie met Hill & Knowlton in Nederland hoef ik me nooit zorgen te maken: deze is altijd zeer goed georganiseerd, met veel leermomenten voor de deelnemers.”


Indien u benieuwd bent naar de ins en outs van crisistrainingen van Hill & Knowlton kunt u contact opnemen met Ingo Heijnen via telefoon (020) 404 47 07 of e-mail iheijnen@hillandknowlton.com