28 januari 2006

Leren van Van Basten

Normaal gesproken laten we ons graag door Cruijff inspireren, ik in ieder geval wel, maar we zien iemand over het hoofd, en dat is tovenaarsleerling Van Basten. Ik kijk het nu zo’n anderhalf jaar aan, maar ik kan nog heel wat van hem leren – qua communicatie. En u ook.
Hij heeft het namelijk voor elkaar gekregen het merk Nederlands Elftal in 18 maanden volledig te re-branden. Van machteloos troepje volgevreten pseudo-vedetten tot populaire kanshebbers voor de wereldtitel. Een analyse. Ik beperk me tot drie zaken – het is Internet, dus moet het kort en bondig.


Twijfel is goed
Van Basten noemt het in diverse interviews: “Ik twijfel. Elke dag. Zonder twijfel zou ik me niet afvragen of ik wel op de goede weg ben.” Doen dus. Voortdurend vragen of u nog op de goede weg bent. Een adviseur die alleen maar blijft vasthouden aan zijn eigen standpunt gaat u niet verder helpen. Vragen laten stellen. En u ook aan uzelf.


Visie met lef
Van Basten zette meteen hoog in: het Nederlands Elftal moet dominant spelen. Aantrekkelijk voetbal. Dat biedt de beste kans op resultaat. Dat was nogal een uitspraak en hij heeft misschien twee of drie helften Oranje echt dominant voetbal zien spelen. We zijn er nog lang niet. Maar waar het om gaat is dat iedereen meteen letterlijk voor ogen heeft wat de bondscoach bedoelt. Ikzelf noem dat het ‘lijstje boven je bed’. Het moet voor iedereen in een organisatie duidelijk zijn waar het naar toe moet en om gaat. Een goede leider weet dat heel helder uit te dragen. In communicatie vertaalt deze visie op het eigen merk zich meteen in het juiste verhaal, beeld en gedrag. Dat samen bouwt een merk. Van Basten de brand-builder…


Oorspronkelijk
Zo’n visie – dominant, aanvallend spelen en daarmee resultaat halen – moet in ieder geval aan een belangrijke voorwaarde voldoen: hij moet oorspronkelijk zijn. Oorspronkelijk op twee manieren: dicht bij de eigen oorsprong; en origineel, onderscheidend. Van Basten doet dat door goed te kijken naar de Nederlandse mentaliteit en volksaard: mooi voetbal, acties en creatief. En door goed te kijken wat ons voetbal doet onderscheiden van de rest van de wereld: vleugelspel, combinatievoetbal, vondsten. In communicatie is het net zo: als communicatie niet past bij het eigen merk, dan mis je geloofwaardigheid. En meer van het zelfde zit niemand op te wachten. Eigen kracht benutten en de zwakte van de tegenstander analyseren.


Let eens goed op Van Basten de komende tijd. Het wordt een mooie zomer.