6 april 2004

Koningskindvla geboren

Zuivelproducent Campina trakteerde Nederland op Koningskindvla met de naam Amalia; anderhalve dag na de bekendmaking van de naam van de jongste oranjetelg. In november benaderde Campina Hill & Knowlton met het verzoek om media aandacht te creëren voor deze inhaker. En dat hebben ze geweten bij de grootste zuivelproducent van Nederland.
Van het programma Evers Staat Op van Radio 538 tot NOVA en van Telegraaf tot Dagblad van het Noorden: er was bijna geen medium dat het nieuws over Koningskindvla niet publiceerde. Ook de vakpers pikte het bericht op: Koningskindvla werd door vakblad Supermarkt zelfs tot ‘introductie van de week’ uitgeroepen.


Door in te spelen op de honger bij de media naar informatie over alles wat maar enigszins te maken had met de geboorte van het Koningskind, lukte het Hill & Knowlton om voor de Koningskindvla een prominente plaats in de berichtgeving te claimen. En met succes. Onderzoek van onderzoeksbureau Market Response wees uit dat 50% van het Nederlandse publiek wist dat Campina was ingehaakt op de geboorte van Amalia.


Op advies van Hill & Knowlton heeft Campina bovendien in de week na de geboorte van het prinsesje 1.500 leerlingen van vier basisscholen - waaronder die van Kroonprins Willem-Alexander - getrakteerd op Koningskindvla. Tijdens deze vrolijke actie zijn ballonnen opgelaten met refundkaartjes. De vinders ervan kregen het aanschafbedrag van het pak Koningskindvla teruggestort op hun rekening.