10 maart 2005

Kerstpakketten? Nu? Jazeker, het mag weer!”

Het kerstpakket mag weer. Sinds 1 januari 2004 is het voor werkgevers weer fiscaal aantrekkelijk om het traditionele kerstpakket aan werknemers te schenken.
Deze oer-Hollandse traditie is na een PR en PA campagne van Hill & Knowlton hersteld en daarom mochten 10% meer Nederlandse gezinnen met dat jaar met Kerstmis een kerstpakket uitpakken. Het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten zet zich voor het behoud van deze typisch Hollandse (werkgevers)traditie. Met de campagne “Het Mag Weer!” staat het kerstpakket op de kaart. In 2005 zet Hill & Knowlton haar werk met het Voorlichtingsbureau voort.


Hill & Knowlton ontwikkelde een geïntegreerde communicatiestrategie, gericht op beslissers en beïnvloeders binnen ondernemingen, zoals het management team, P&O managers en (directie)secretaresses. Een advertentiecampagne, website, DM folder en een media programma onder het thema “Het Mag Weer!” attendeerden hen op de fiscale regeling omtrent het kerstpakket, de voordelen voor werkgevers en werknemers en de mogelijkheid tot bestellen.


Ruim 10% toename bestellingen
Het advertentieconcept combineerde informatieve copy en beeld zo, dat het kerstpakket letterlijk op de agenda van de lezer werd gezet. De advertenties werden hoofdzakelijk geplaatst in publicaties voor de zakelijke markt. In relatie hiermee bezochten ruim 38.000 overwegend zakelijke bezoekers de website www.infokerstpakket.nl, met informatie over de fiscale regeling, de traditie van het kerstpakket, trends en resultaten van publieksonderzoeken over het kerstpakket. De campagne zette het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten op de kaart als autoriteit, bron voor media en als onderzoeksinitiator. Voor de kerstpakkettenindustrie nam het aantal bestellingen van kerstpakketten in 2004 toe met 10-15%, ten opzichte van dezelfde periode in 2003.


De mediarelaties, uitgaand van een 1-op-1 redactiebenadering met specifieke invalshoeken, versterkte de redactionele aandacht. Het resultaat: overweldigende media aandacht in dagbladen, magazines en publieke en commerciële radio en tv programma’s. De multi-channel aanpak versterkte de effecten van de gebruikte middelen onderling. Zo nam het sitebezoek bij het verschijnen van advertenties en onder invloed van media- aandacht exponentieel toe.