8 december 2005

Kentera: meest succesvolle introductie van Europa

Hill & Knowlton begeleidt sinds september 2005 in opdracht van UCB Pharma de introductie naar patiënt/consument van Kentera, medicatie voor mensen met een overactieve blaas.
De campagne zorgde er mede voor dat al na één maand de recepten Kentera die via de huisarts werden voorgeschreven twee keer meer waren dan de recepten via de specialist. Dat terwijl de specialist al gedurende drie maanden werd bezocht door de artsenbezoekers terwijl de huisarts pas twee weken na start van de campagne actief werd benaderd. Daarnaast was de omzet in de eerste maand 25% hoger dan de prognose en heeft Kentera sinds november 5% marktaandeel.


Het bovenstaande succes, voor UCB Pharma de meest succesvolle introductie van Kentera in Europa tot nu toe, is bereikt door het inzetten van een pullstrategie. Vanuit het besef dat dit product een grote 'consumer appeal' heeft zal consument georiënteerde communicatie snel leiden tot vraag bij de arts. Daarmee is het gelukt om aandacht te vragen voor het probleem ‘overactieve blaas’ en is er gebruik gemaakt van het onderscheidende vermogen van de pleister.


Op een overactieve blaas en de daarmee gepaard gaande incontinentie rust in Nederland nog steeds een taboe: 1,5 miljoen mensen moeten soms wel meer dan 20x per dag naar het toilet (in plaats van de gebruikelijk 6-8 keer) maar gaan uit gêne vaak niet op zoek naar een oplossing. Vandaar dat er maar 200.000 mensen behandeld worden met medicatie. En deze behandeling wordt ook nog eens regelmatig gestopt wegens de bijwerkingen. Met de nieuwe toedieningsvorm van een bestaand medicijn, een pleister met de naam Kentera, worden deze bijwerkingen weggenomen en is er een oplossing voor dit probleem.