14 december 2005

Jong geleerd met Olvarit

Omdat variatie de basis is voor een gezond eetpatroon voor nu en voor later, heeft Olvarit variatie als basis genomen voor de veranderingen in het assortiment. Het assortiment bevat een uitgebreid assortiment maaltijden dat ingedeeld is op variatie in vlees, vis, gevogelte en vegetarisch.
Makkelijk herkenbaar door de gekleurde deksels met symbolen. Daarnaast waren nieuwe recepturen en een nog betere samenstelling en structuur van de maaltijden voor Nutricia de aanleiding om Olvarit in een nieuw en meer aantrekkelijk jasje te steken. In oktober gingen alle winkels “om” naar het nieuwe assortiment dat zich kenmerkt door veel variatie.


Variatie is het centrale thema bij de uitleg naar consumenten middels een PR- en print campagne van Olvarit. Uit onderzoek van Nutricia bleek dat het ouders niet altijd lukt om voldoende te variëren in het menu van hun kind. Een op de zes ouders is allang blij als het kind wat eet. Deze problematiek bracht Hill & Knowlton voor Nutricia onder de aandacht bij diverse media die dit onderwerp hebben gebruikt. Nutricia werkt met verschillende specialisten die de noodzaak van variatie benadrukken. Variatie is namelijk goed voor onder andere de smaakontwikkeling bij kleine kinderen en legt de basis voor een gezond eetpatroon nu en op latere leeftijd. Hier geldt dan ook; jong geleerd is oud gedaan.


Het vernieuwde Olvarit sluit volledig aan bij de noodzaak voor variatie. Inhoudelijk zijn de recepten geoptimaliseerd, zijn nieuwe meer eigentijdse smaken toegevoegd en ouders worden een handje geholpen door de gekleurde deksels. Geel voor gevogelte, blauw voor vis, rood voor vlees, groen voor vegetarisch en oranje voor fruit. Zolang de ouders de kleuren combineren weten ze zeker dat het menu van hun kind voldoende variatie biedt. Op die manier krijgt een kind een gevarieerd aanbod aan voedingsstoffen binnen.


Om uitgebreider stil te staan bij het vernieuwde Olvarit assortiment heeft Hill & Knowlton een persbijeenkomst georganiseerd waar een tiental journalisten werd ontvangen. Hier werd gesproken door ervaringsdeskundige Isa Hoes, smaakontwikkelingsdeskundige Prof. Dr. J. Kroeze en voedingskundige Elma van der Vlis van Nutricia. De problematiek van “eetopvoeding” werd door Isa Hoes toegelicht. Bij een kind wat niet wil eten is appelmoes over de groenten een verleidelijke uitkomst. Professor Kroeze lichtte vervolgens toe hoe smaakvoorkeuren al in de baarmoeder ontstaan. Zijn conclusie, vroeg beginnen met het variëren van smaken. Vervolgens nam Elma van der Vlis het woord. Zij stond aan de wieg van het vernieuwde Olvarit assortiment en heeft de verbeteringen in relatie tot de noodzaak voor kinderen om te variëren uiteengezet. Na de bijeenkomst hebben de journalisten, sprekers en aanwezigen van Nutricia de discussie over gevarieerde voeding voortgezet tijdens een gezamenlijke lunch.


Deze aanpak heeft er toe geleid dat het variatie onderzoek van Nutricia door nationale TV en print media werd opgepakt. Daarnaast heeft het gevarieerde Olvarit ook de nodige aandacht gekregen in de doelgroepbladen voor vrouwen en ouders met kleine kinderen.