6 april 2009

Hoe geloofwaardig is mvo?

Charlotte de la Rambelje is Senior Consultant bij Hill & Knowlton en bestuurslid bij Stichting laluz. In februari 2009 schreef zij een column voor Dagblad De Pers.
Met Stichting laluz brengen we maatschappelijke organisaties en professionals bij elkaar, zodat deze laatste groep zijn kennis en expertise kan doneren aan het goede doel. Daarnaast helpen we bedrijven met de structurele invulling van hun beleid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). De vraag is niet te stoppen. Maar er valt nog een hoop te verbeteren...


In november was ik op het Sustainability Congres in Amsterdam. De dag werd geopend door burgemeester Job Cohen en Akzo-topman Hans Wijers. Beide heren geven duidelijk invulling aan hun mvo-beleid en weten waar ze het over hebben. En dat is precies wat ontbrak bij de meeste bedrijven die die dag langskwamen. Ja, ze willen oprecht mee met de mvo-stroom en ja, ze zijn overtuigd van het belang, maar waar het veel bedrijven aan ontbreekt zijn motieven en doelstellingen. Ondanks de goede bedoelingen maakt het ontbreken hiervan hun verhaal ongeloofwaardig. Het publiek op het congres voelde dit feilloos aan en toonde een sceptische houding.


Het is een bekend communicatiefenomeen. Hoe hard je ook roept dat je mvo omarmt, het wordt pas ├ęcht en geloofwaardig als je motief duidelijk is. Vervolgens komt de uitdaging om het bewijs te leveren dat je daadwerkelijk doet wat je belooft. Pas als je hierin slaagt zijn mensen te overtuigen; en pas dan wordt het een echt onderdeel van het bedrijf. Bedrijven moeten op zoek naar inhoudelijke argumenten en geen gewenste antwoorden geven. Dus geen mvo meer 'omdat we er iets mee moeten doen', maar vanuit daadwerkelijke overtuiging. Om in de woorden van Hans Wijers te spreken: dan zit het in je DNA.


Charlotte de la Rambelje


Deze column is verschenen in Dagblad De Pers, 25 februari 2009