30 oktober 2005

Hill & Knowlton ontvangt IPRA Award voor Kerstpakkettencampagne

Hill & Knowlton Nederland heeft opnieuw een internationale prijs in de wacht gesleept. De International Public Relations Association Ltd (IPRA) reikte in Londen de Golden World Awards (GWA) uit waarbij Hill & Knowlton daarbij als enige Nederlandse bureau in de prijzen viel.
Het Amsterdamse adviesbureau nam een Honourable Mention in ontvangst voor de campagne die ervoor zorgde dat het kerstpakket weer in ere werd hersteld.  De campagne werd ontwikkeld en uitgevoerd voor de Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten.


De internationale erkenning kwam voor het gedeeltelijke herstel van de belastingvrijstelling voor kerstpakketten, waar Hill & Knowlton door een gecombineerde PR en lobbycampagne voor zorgde. Door een wijziging in de Feestdagenregeling (per 1 januari 2003) waren kerstpakketten niet langer vrijgesteld van loonbelasting en premies, waardoor het kerstpakket voor alle werkgevers veel duurder werd. De totale maatschappelijk-economische gevolgen van belastingmaatregel betekende een verlies van €61 miljoen voor de Nederlandse samenleving, naast een strop van €50 miljoen voor de branche zelf. Na het terugdraaien van de belastingmaatregel bracht de campagne "Het mag weer!" kerstpakketten opnieuw onder de aandacht van beslissers in het bedrijfsleven.


De internationale IPRA jury, samengesteld door 44 PR-professionals uit 26 landen, heeft de jurering van 239 inzendingen uit de hele wereld beoordeeld. De jury keek bij haar beoordeling naar de kwaliteit van research, planning, uitvoering en evaluatie, de duidelijkheid van de boodschappen, creativiteit en ethiek, evenals het nationale umfeld in het land van herkomst.


Eerder dit jaar werd Hill & Knowlton Nederland onderscheiden met de Europese Sabre Award, evens voor de kerstpakkettencampagne. Nu volgt dus de wereldwijde erkenning.