3 maart 2005

ELQ genomineerd voor hypotheekproduct 2005

De ongewone Nederlandse hypotheekverstrekker ELQ kent een innovatief concept dat door de hypotheekbranche genomineerd is voor Hypotheekproduct van het jaar 2005.
De nominatie is een mooie erkenning voor het ondernemerschap én bekendheid van ELQ Hypotheken, zo kort na de officiële start medio 2004. Hill & Knowlton is verantwoordelijk voor de introductie en mediabenadering van ELQ Hypotheken in Nederland.


Zelfs voordat ELQ de deuren opende, zorgden interviews in vak – en landelijke media, gecombineerd met aanwezigheid op relevante seminars, voor een betrouwbaar beeld van deze nieuwe speler in een nieuwe sector. Vanaf het begin werd open en transparant gecommuniceerd over de hypotheekvoorwaarden, waaronder een hogere rente en eigen inbreng van kapitaal.


De niche die ELQ opzoekt, en zelf verder uitbouwt, is complementair op de huidige spelers in de markt. Waar de reguliere aanbieders stoppen, gaat ELQ verder. Door de grootte van de hypotheekmarkt in Nederland - meer dan € 70 miljard op jaarbasis - is het hypotheeksysteem vergaand gestandaardiseerd. Voor de meeste mensen is dit geen probleem, maar een groeiende groep in een ongewone situatie komt nu niet meer in aanmerking voor een hypotheek. Vooral onder de consumenten met een kredietincident en de groeiende groep zelfstandigen in Nederland, zoals freelancers, maar ook zzp'ers, en startende ondernemers, kampen met dit probleem. Een onterechte situatie, volgens ELQ. Zij ziet in deze groep een braakliggend terrein in de hypotheekmarkt, dat zij graag wil ontginnen. Echter de marktintroductie dient communicatief zorgvuldig te worden begeleid, aangezien de doelgroep een ander risicoprofiel heeft dan gebruikelijk.


In de voorbereiding op de introductie zijn verschillende risicoscenario’s opgesteld, rekening houdend met het compleet nieuwe concept in continentaal Europa. In het Verenigd Koninkrijk zijn spelers zoals ELQ sinds midden jaren negentig met succes actief. Naast de scenario’s ondersteunt Hill & Knowlton ELQ in het formuleren van de kernboodschappen, en via gerichte trainingen ook in de omgang met de grote media-aandacht.