6 april 2009

Doet Hill & Knowlton dat ook?

Vaak wordt gedacht dat een bureau als Hill & Knowlton voor haar klanten vooral de contacten met de media voor haar rekening neemt. Natuurlijk is dit een belangrijk onderdeel van wat wij voor onze opdrachtgevers doen, maar het is slechts een facet.
Het begint met het scherp analyseren van de doelstelling van de klant. Dat kan zijn het samenvoegen van Postkantoren en het integreren van Postbank en ING Bank. Vervolgens inventariseren wij welke issues of gevoeligheden er spelen bij de verschillende belanghebbenden (klanten, personeel, etcetera). Daarna ontwikkelen we voor elke stakeholdergroep een communicatiestrategie en helpen we zonodig bij de uitvoering.


Zo hebben we dit jaar we voor McCormick de sluiting van de Nederlandse kruidenfabriek in- en extern begeleid. Ook de reorganisatie van RTL Nederland is door Hill & Knowlton begeleid. Een paar maanden geleden was Vattenfall nog volkomen onbekend in Nederland. Hill & Knowlton heeft het Zweedse bedrijf in de positie gebracht waardoor het door NUON en haar aandeelhouders werd verkozen tot meest gewenste koper van dit energiebedrijf. De reacties die volgden op de bekendmaking dat Vattenfall eerste keus was, waren vrijwel unaniem positief. Als klap op de vuurpijl is Hill & Knowlton aangesteld als het officiƫle communicatieadviesbureau voor de gezamenlijke kandidatuur van Belgiƫ en Nederland voor de FIFA World Cup 2018 en 2022. Tot en met de stemming van het FIFA Executive Committee in december 2010 is Hill & Knowlton verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van alle wereldwijde communicatieactiviteiten van de kandidatuur.


Het succes van deze projecten ligt zeker niet alleen op het gebied van mediarelaties. Rechtstreekse communicatie met personeel, klanten, leveranciers, aandeelhouders, politici en andere betrokkenen is vaak minstens zo belangrijk.