22 november 2010

De evolutie van het persbericht

De meeste bedrijven in Nederland maken nog gebruik van het oude vertrouwde persbericht. Een stuk tekst op - bij voorkeur - een A4´tje, met een kop als belangrijke mededeling en een staart als uitleg, afgemaakt met hoe de journalist aan meer informatie kan komen. In veel gevallen functioneert het nog en dan zou je je haast afvragen: waarom zou ik het traditionele persbericht overboord zetten?
De evolutie van het persbericht
Ter geruststelling: dat hoeft niet. En toch is het raadzaam om ook een alternatief middel te ontwikkelen om journalisten – en bloggers! – op de hoogte te stellen van bedrijfs- of productnieuws. Dat alternatieve middel speelt in op gewijzigde behoeftes bij redacties, journalisten en bloggers, en maakt het mogelijk om in één klap meerdere samenhangende boodschappen in één gebundeld product overzichtelijk op een rijtje te zetten. We spreken dan over de “social media press release”(SMPR). Een mond vol. Maar waar staat dat eigenlijk voor? En hoe functioneert het?


Laten we beginnen bij het begin: wat is een social media release?
Een social media release is een webpagina waarop je online gegevens aan een journalist beschikbaar stelt. Stuurde je anders een persbericht uit, plaats je die nu op deze webpagina, vergezeld van quotes, social media links, downloadbare afbeeldingen, wellicht filmpjes, eigenlijk alles wat je denkt dat nuttig kan zijn voor een journalist of blogger, wanneer hij jouw bericht leest en hier een verhaal over wil schrijven. De link van deze webpagina stuur je uit, zoals je met een normaal persbericht zou doen.


Waarom zou je een social media release gebruiken? Met andere woorden, wat zijn de voordelen ten opzichte van een traditioneel persbericht?


Je zou de vraag eigenlijk moeten omdraaien: waarom zou je een social media release niet gebruiken?


Hieronder de voordelen:
1. Het biedt de mogelijkheid om direct alle informatie die je hebt online te bundelen voor een journalist. Deze hoeft geen Twitter, YouTube of LinkedIn accounts meer van je te zoeken, maar krijgt meteen alles in één keer gepresenteerd.
2. Je maakt je informatie deelbaar online (sharing opties zijn cruciaal) en stelt mensen in staat meteen jouw bericht te Twitteren, op Facebook of Hyves te delen, door te plaatsen op NuJIJ, etc.
3. Naast dat je het digitaal deelbaar maakt is je bericht nu ook door een zoekmachine te vinden. Waar dit met een traditioneel persbericht in het postvakje van de journalist belandde, staat het nu online en kan iedereen die een zoekwoord in Google kan typen jouw bericht vinden.
4. Ten slotte kan je simpel met een statistiektool bijhouden hoeveel mensen jouw pagina hebben bezocht en welk materiaal is gedownload.


De laatste vraag die je jezelf waarschijnlijk stelt is: is mijn bedrijf wel klaar voor een social media release?


Wederom de vraag: waarom niet? Je hoeft niet heel uitgebreid actief te zijn op social media om van de voordelen van een social media release te profiteren. Met name het deelbare aspect van je bericht, de vindbaarheid door Google en het bijhouden van de statistieken bieden alleen maar voordelen.


Mocht je meer willen weten, bel of mail ons gewoon. Wij geven hier met plezier een toelichting op.