9 november 2004

DSM en de Olympische Spelen: een bijzondere combinatie

Wat doet een fijnchemiebedrijf als sponsor van het Nederlands Olympisch Team, is wellicht een vraag die te binnen schiet als je voor het eerst van deze combinatie hoort. Maar de invulling die DSM aan deze sponsoring geeft, past uitstekend bij het bedrijf dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld van een bulkchemiereus tot een innovatief bedrijf op het gebied van onder andere voedingsmiddelen en life science producten.
Voor DSM geen grote advertentiecampagnes of dure hospitality programma’s, maar inhoudelijke steun die de sponsoring geloofwaardig maakt. In samenwerking met Hill & Knowlton heeft DSM Corporate Communications een uitgebreid communicatieprogramma ontwikkeld om DSM als innovatieve partij te positioneren in aanloop naar en tijdens de Olympische Spelen van 2004 in Athene. Zo werden via ‘DSM Olympic Updates’ op verschillende momenten de nationale en internationale media geïnformeerd over de hightech toepassingen van DSM voor de atleten die in Athene moesten presteren.


Toverdrank voor topsporters
De hersteldrank PeptoPro®Sports zorgt mede door de toevoeging van eiwit voor een sneller spierherstel na zware inspanning. Ideaal voor sporters die veel trainingsuren maken. Enthousiast vertelden atleten en experts tijdens een van de eerste Olympic Updates over het drankje, waarna tweederde van het Nederlands Olympisch Team – aan wie PeptoPro® exclusief ter beschikking werd gesteld – met het drankje aan de slag gaat. Tijdens een persconferentie in Athene wordt bekend dat PeptoPro® in januari 2005 de consumentenmarkt op gaat met Inge de Bruijn als boegbeeld.


Roeien in de Griekse hitte
Bij een andere Olympische Update toont de Nederlandse roei-equipe op de Bosbaan in Amsterdam een nieuw hittewerend roeipak, ontwikkeld door DSM in samenwerking met TNO. Dankzij het roeipak wordt zweet sneller verspreid waardoor de lichaamstemperatuur minder snel oploopt. Ook de Nederlandse handboogschutters zullen dit pak dragen in Athene. Cabaretier Lebbis, te gast bij Edwin Evers op Radio 538, is zo enthousiast over het pak dat hij er in de Griekse hitte een rondje mee gaat hardlopen.


Futuristische helm
Tijdens de eerste wedstrijd voor skiffeurs baart Dirk Lippits opzien met een futuristische helm op zijn hoofd. De helm is speciaal voor Lippits, die net als polsstokhoogspringer Rens Blom door DSM gesponsord wordt, ontwikkeld. Hill & Knowlton Nederland is niet alleen verantwoordelijk voor de contacten met de media, maar is tevens samen met DSM actief in Athene om alles in goede banen te leiden. De helm staat de volgende ochtend in alle kranten en haalt de dagen daarna ook radio en tv: van CNN, Radio 1, BNR, Studio Sport en ZDF tot de nationale Nederlandse dagbladen.


Hill & Knowlton heeft tevens het algemene sponsorbeleid van DSM onder de aandacht gebracht van de media, resulterend in artikelen in FEM Business, Business Week, het Financieele Dagblad, Trouw en de regionale dagbladen. Samen met Hill & Knowlton bureaus in het buitenland heeft de Olympische DSM-campagne in elk geval geleid tot honderden artikelen in dag- en regionale bladen, vak- en lifestyle tijdschriften en tientallen radio- en televisie items. Uit onderzoek, uitgevoerd onder consumenten en zakelijke relaties, blijkt dat de sponsoring goed heeft bijgedragen aan de doelstellingen van DSM met betrekking tot het imago van het bedrijf. “Een meer dan uitstekend resultaat, dat we samen hebben behaald en waarbij we echt als team hebben samengewerkt in aanloop naar, tijdens en na afloop van de Spelen,” aldus Médard Schoenmaeckers, coördinator sponsoring bij DSM.