8 mei 2007

Column: Het vergeten broertje van een reputatie

Wouter Bos zoekt het; topmanagers met beloningsperikelen lukt het maar niet het te tonen; van een farmaceut is het altijd verdacht; de visie- en missie-tsunami van de jaren ’80 en ’90 heeft het gemakshalve maar over het hoofd gezien.
Het motief. Het motief is het vergeten broertje van de reputatiefamilie. De daadwerkelijke drijfveren waarom je ooit de politiek in bent gegaan. De oprechte doelstelling die je jezelf tot opdracht had gegeven toen je die topfunctie besloot aan te nemen. De oorspronkelijke aanleidingen waarom het bedrijf ooit is ontstaan. En niet alleen de hemelbestormende beelden van de toekomst, maar ook het besef waar de wortels van de eigen organisatie liggen – en waar deze dag in, dag uit mee bezig is.
Veel van de hoofdbrekens van leiders en leidinggevenden komen naar mijn stellige overtuiging voort uit het onvermogen om het motief van de organisatie en de eigen persoonlijke drijfveren te reconstrueren. Laat staan in een logische volgorde te plaatsen. Want een drijfveer komt nooit alleen. Er zijn altijd meerdere motieven in het spel. Maar wordt het verkeerde motief dominant dan zet je je geloofwaardigheid op het spel: Zit je in de politiek om het alle Nederlanders een beetje beter te laten gaan of om koste wat kost in de regering plaats te nemen? Krijg je 14 miljoen omdat je een van de moeilijkste veranderingen in jouw sector weet te realiseren of omdat je anders wel eens bij de internationale concurrent kunt gaan werken?


En nou niet denken dat we dit toch al lang aan het managen zijn met onze reputatiemodellen. We hebben toch authenticiteit? Als het maar echt is? Nee – het draait om motief, of preciezer om een gedeeld motief. Henriëtte van den Heuvel, de psychologe met wie ik samenwerk aan deze vergeten kracht van het Motief, zegt: “Niemand volgt een authentieke schurk. Ook al hebben we meer met een authentieke schurk dan met een misleidende: een schurk blijft het.” Er is dus iets anders. Een gedeeld motief. Herkenbare en gedragen drijfveren. Eerst die maar eens vaststellen en toetsen of je oorspronkelijke motief nog wel bij het tijdsbeeld van nu past. Om vervolgens authentiek en geloofwaardig te kunnen uitdragen.


Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar ik schrijf deze column niet voor niets. Mijn motief is aan bestaande twijfels te appelleren en hulpvraag aan te draaien. Maar wel omdat ik oprecht geloof dat professionals in mijn vak met deze problematiek (zouden moeten) worstelen.


Jeroen van Seeters
CEO Hill & Knowlton Nederland