5 maart 2005

Amsterdam: Slimmer Werken in communicatie

De Zuiderkerk in Amsterdam was zo goed als vol. Meer dan 200 communicatieprofessionals, werkzaam bij de gemeente Amsterdam in de verschillende stadsdelen en diensten, waren afgekomen op de Amsterdamse Communicatiedag 2005.
Op de agenda: Slimmer Werken. Strategy director Jeroen van Seeters van Hill & Knowlton was gevraagd zijn visie op slimmer werken in communicatie te delen.


Elke communicatieprofessional staat voor dezelfde uitdagingen – of je nu bij de overheid werkzaam bent of een consultant bent bij een adviesbureau. Communicatie neemt enorm in belang toe, en iedereen denkt er verstand van te hebben. Alleen die professionals die in proces, inhoud en performance overeind blijven zullen nog van waarde blijven voor de opdrachtgevers – intern of extern. Drie cruciale aspecten voor de communicatieprofessional, aldus Van Seeters: “Slimmer werken vraagt om een heldere definitie van succes: wanneer gaan we juichend door de gangen? Daarnaast heeft een goede communicatieprofessional het vermogen om als raadsheer en hofnar te kunnen optreden naar onze ‘koning’: de interne of externe klant. En tot slot staat of valt onze geloofwaardigheid met energie en snelheid. In denken, doen, formuleren en presenteren. Doen we dat niet, dan worden we rechts ingehaald.” Rijk van Ark, directeur Directie Communicatie van de Gemeente Amsterdam, kon zich hierin goed vinden: “Er is geen kloof tussen communicatieprofessionals uit de profit en non-profit wereld als het om dit soort wezenlijke zaken in ons vak gaat.”