13 februari 2008

11 vragen aan Gert-Jan Kouseband & Marie-José van Bentum

Gert-Jan Kouseband (GJK) is Country Manager Netherlands bij Biogen Idec Benelux.

Marie-José van Bentum (MJvB) is Senior Consultant in de Healthcare groep bij Hill & Knowlton.
Samen houden zij zich bezig met de externe communicatie van Biogen Idec, waaronder algemene PR strategie, productintroducties, issuemanagement en strategische positionering.
Biogen Idec is een biotechnologisch bedrijf dat zich richt op onderzoek, ontwikkeling, productie en commercialisatie van geneesmiddelen op de gebieden neurologie, oncologie en immunologie.


1. Waarom heb jij deze baan?
GJK: De gedrevenheid en snelheid die onze organisatie kenmerkt, past mij uitstekend. Er gebeurt altijd wel weer wat onverwachts, waardoor we als team weer met oplossingen moeten komen.
MJvB: Omdat ik graag strategisch en uitvoerend bezig ben met communicatie en omdat ik daarnaast erg nieuwsgierig ben en dus graag met mijn neus in andermans zaken steek.


2. Wanneer was je voor het laatst aangenaam verrast in je werk?
GJK: De veerkracht van mijn team na weer een tegenslag. Het was erg mooi om te zien dat juist tijdens dat soort momenten de creativiteit en vooruitstrevendheid enorm is. Het resultaat was een nog beter actieplan dan daarvoor.
MJvB: tijdens de opnames van met Mis(s) Nederland Reni de Boer voor Biogen. Deze dame vertelde zo’n mooi en oprecht verhaal, daar kan geen mediatraining tegen op.


3. Wat zie je als jouw grootste uitdaging?
GJK: Een stabiel en veelzijdig team ontwikkelen voor het beschikbaar maken van innovatieve therapeutische mogelijkheden binnen de veranderende omgeving van de gezondheidszorg.
MJvB: Zo divers mogelijk communicatie advies geven over zeer verschillende onderwerpen in de gezondheidszorg.


4. Eind 2008 wil ik...
GJK: Dat ons nieuwe medicijn Tysabri beschikbaar is voor alle patienten met multiple sclerose die daarvoor in aanmerking komen. Er zijn nog te veel oneigenlijke redenen om Tysabri te weerhouden in bepaalde ziekenhuizen.
MJvB: Veel verschillende mooie projecten hebben neergezet en het merendeel van mijn vakantiedagen hebben opgemaakt.


5. Wat weet niemand van jou?
GJK: Ik ben eigenlijk heel open en heb geen geheimen. Als men de moeite neemt om mij te leren kennen dan blijft er niet veel over wat niemand weet.
MJvB: Dat ik bang ben voor vlinders (en andere fladderbeestjes).
6. Wat is je grootste ergernis in je werk?
GJK: Als er geen beslissing wordt genomen en niet tot actie wordt overgegaan. Ook het afschuiven van verantwoordelijkheden. Mensen willen graag verantwoordelijkheid, maar de bijhorende aansprakelijkheid is wel eens lastig.
MJvB: Dat het belang van communicatie en media relaties binnen Healthcare vaak nog niet als belangrijk genoeg wordt gezien.


7. Wat is het mooiste resultaat dat je hebt geboekt?
GJK: Na een turbulent jaar met veel rumour in de organisatie, werken we weer als een sterk team met veel positiviteit. Het team heeft plezier en er is veel actie-gerichtheid, ondernemerschap en klant gerichtheid.
MJvB: Terwijl alle journalisten ‘last minute’ afzegden voor een mediabriefing haalden we toch in 1 dag alle landelijke nieuwsmedia met het betreffende onderwerp.


8. Waardoor werkt het tussen jullie?
GJK: Openheid en transparantie is essentieel in een goede samenwerking. Er kan in die situatie meer pro-actief worden meegedacht.
MJvB: Gert-Jan is er voor de grote lijnen en de constante factor, wij werken vervolgens met zijn organisatie de details uit en dat levert een prettige samenwerking op.


9. Blackberry ja/nee?
GJK: Ja. Als je er mee om kan gaan :-). Veel mensen schijnen niet te weten dat een BB ook uit kan.
MJvB: Heb er geen, zou het heel handig vinden


10. Weblog ja/nee?
GJK: Ja. Als het doel is om specifieke ervaringen te delen is het een mooi medium.
MJvB: Ja, mits er ook echt iets toegevoegd wordt, niet schrijven om het schrijven.


11. Persbericht ja/nee?
GJK: Ja, je kan niet maar afwachten tot iemand het nieuws voor jou maakt. Goede voorbereiding en opvolging is wel essentieel voor succes.
MJvB: Ja, als onderdeel van een totaalaanpak en uitsluitend als er ook echt nieuws is.