25 juni 2008

11 Sportvragen aan Frank Basters en Ken Aerts

Frank Basters (FB) is Senior Communications and PR Manager bij adidas Benelux.

Ken Aerts (KA) is sinds juni 2007 Consultant bij Hill & Knowlton Nederland. Daarvoor was hij vier jaar werkzaam bij Hill & Knowlton België.
Samen werken zij aan de zichtbaarheid van het merk adidas door middel van productintroducties, al dan niet gekoppeld aan atleten en sporttakken.


1. Waarom heb jij deze baan? 
FB: In mijn ogen heb ik de mooiste (marketing) PR-baan in Nederland en als je er dan voor wordt gevraagd, is de keuze snel gemaakt.
KA: Eigenlijk gewoon ingerold. Tijdens mijn opleiding communicatie meer interesse in PR dan reclame, stage kunnen lopen bij Hill & Knowlton Brussel en uiteindelijk terechtgekomen in marketingcommunicatie. Het werken aan verschillende projecten tegelijk, maakt dat je nooit in verveling terecht komt.


2. Wanneer was je voor het laatst aangenaam verrast in je werk? 
FB: Ik word dagelijks verrast aangezien sport 24/7 is en ons succes ook bepaald wordt door hoe wij omgaan met actuele sportgebeurtenissen. Denk aan het plotselinge pensioen van Justine Henin, de blessure van Taeke Taekema, het uitlekken van ons nieuwe contract met Ajax en de terugkeer op het veld van Robin van Persie.
KA: Elke keer opnieuw verrast het me hoe Nederlandse media toch zo anders zijn dan de Vlaamse en Waalse pers Inspirerend en een hele uitdaging om het te blijven volgen…


3. Wat was jouw grootste uitdaging voor het EK?
FB: Om ervoor te zorgen dat wij – op het gebied van PR-resultaten – het meest zichtbare sportmerk in Nederland zijn. Met onder meer de succesvolle introductie van de wedstrijdbal en coververhalen in de twee grootste en belangrijkste EK-specials – het Algemeen Dagblad en Veronica Magazine – denk ik dat wij daarin geslaagd zijn.
KA: Statistieken en verleden naar het heden brengen…


4. In 2008 wil ik tenminste nog…  
FB: Hedwiges Maduro, Mark Huizinga, Taeke Taekema, Rutger Smith of Edith Bosch kunnen feliciteren met Olympisch goud. Het liefst allemaal.
KA: Eenmaal Justine Henin aan het werk zien


5. Wat is je grootste ergernis in je werk?  
FB: Zo veel moois, zo weinig tijd
KA: Iets over het hoofd zien


6. adidas heeft dit EK gewonnen als…
FB: Zonder arrogante bedoelingen, dit EK was al gewonnen voordat het begon. Het is een oneerlijke strijd. We hebben de beste producten, een fraai inter- en nationaal team- en spelersportfolio, goede relaties met onze retailers, inspirerende en prijswinnende communicatiecampagnes en de wedstrijdbal. De verkoopresultaten staven mijn stelling.
KA: Duitsland de beker pakt.


7. Wat is het mooiste resultaat dat je dit jaar hebt geboekt? 
FB: De geboorte van mijn zoon Floris.
KA: Ik heb het aangedurfd om een kroket uit de muur te halen


8. Waardoor werkt het tussen jullie?
FB: Ik geloof niet in een traditionele bureau/klant-relatie, heb een aparte kijk op het vak en eis veel (energie, passie en liefde voor het vak) van mijn teamleden. Niet iedereen wil of kan zo’n relatie aan, zeker niet omdat het een persoonlijke klik en hoge handelingssnelheid vereist. Simpel gezegd, Ken heeft het.
KA: De eerste Nederlander waar ik mee samenwerkte. Diegene die me voorbereid heeft op wat komen ging: tussen de Hollanders wonen. Zijn directe stijl van communiceren, hard, scherp, maar constructief en daar tegenover een diplomatieke Belg met zijn verrassende kantjes.


9. Persbericht ja/nee?
FB: NEE! Een goede Marketing PR-professional kent zijn of haar bedrijf, dienst en/of product, kent de bijbehorende doelgroep, kent de media die deze doelgroep consumeert en weet wat derden – media voorop – nodig hebben. Ik geloof heilig in een persoonlijke aanpak waarin deze elementen samenkomen, en een persbericht is mogelijk het minst persoonlijke dat er is. Zo’n persoonlijke aanpak is tijdrovender maar succes is verzekerd. Een persbericht wordt te vaak geschreven om de baas of klant – die geen verstand van Marketing PR heeft – een goed gevoel te geven over het plan van aanpak, vandaar de vaak onzinnige en zelden opgepakte quote in het persbericht van de baas of klant.
KA: Hangt van het nieuws af, maar minder relevant voor marketingcommunicatie waar successen worden behaald door persoonlijke benaderingen.


10. Dacht je dat Nederland het EK ging winnen?
FB: Met deze on-Hollandse mentaliteit van ‘ 90+ minuten ervoor gaan’ maakten ze een zeer goede kans. Maar wat zei de Engelse oud-voetballer Gary Lineker ook al weer? Voetbal is een spel van 22 spelers en 90 minuten. En als de fluit gaat hebben de Duitsers gewonnen.
KA: Omwille van mijn snelvorderende integratie zei ik volmondig JA.


11. Favoriete sport?
FB: Tennis
KA: Basketbal